Κάποτε τα γυαλιά οράσεως ήταν απλά μία επιλογή που βασιζόταν στην λειτουργικότητα, κάτι που σήμερα έχει αλλάξει. Πλέον, τα γυαλιά αποτελούν ένα μέσο έκφρασης μόδας για πολλούς ανθρώπους. Αυτό φαίνεται από την αλλαγή στην στάση πολλών ανθρώπων, οι οποίοι παλαιότερα μισούσαν να φορούν γυαλιά και με τα χρόνια τα αγάπησαν και τα έκαναν κομμάτι του στυλ τους και της εξωτερικής τους εμφάνισης.
Το Χόλιγουντ έχει μια συναρπαστική προσέγγιση για τα γυαλιά: οι διασημότητες που παρουσιάζονται χωρίς γυαλιά σε τελετές απονομής, εμφανίζουν μαύρους κύκλους και ατέλειες γύρω από τα μάτια τους. Αντιθέτως, τα γυαλιά οράσεως μπορούν να γίνουν το σήμα κατατεθέν ενός χαρακτήρα όπως της Penelope στη σειρά Criminal Minds, της οποίας τα χρώματα των γυαλιών της αλλάζουν σε κάθε επεισόδιο. Έπειτα, υπάρχει το στερεότυπο που είναι κοινό στις ρομαντικές κωμωδίες κοριτσιών της διπλανής πόρτας που πετούν τα γυαλιά τους για να αποκαλύψουν τη σέξι σαγηνευτική κοπέλα που κρύβεται μέσα τους.
Παρά την πανταχού παρουσία των γυαλιών στην καθημερινή και δραματική ζωή, η κοινωνική ψυχολογία της διαχείρισης των εντυπώσεων συνέβαλε στην διερεύνηση του θέματος. Γενικά τα γυαλιά κάνουν τους ανθρώπους να φαίνονται πιο έξυπνοι. Ωστόσο, το πλεονέκτημα της νοημοσύνης σταθμίζεται έναντι του κόστους (ίσως) λιγότερης ελκυστικής εμφάνισης. Σύμφωνα με την κριτική της βιβλιογραφίας του SUNY Oneonta, Michael J. Brown (2011), οι χρήστες γυαλιών φαίνονται επίσης πιο ειλικρινείς, εξελιγμένοι, αξιόπιστοι και εργατικοί.
Ωστόσο, ο Brown αναφέρει ότι οι άνδρες που φορούν γυαλιά δεν δίνουν την εντύπωση της δύναμης και της ηγεσίας. Τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες, σύμφωνα με τον Μπράουν, φαίνεται να είναι περισσότερο «κοινωνικά αδέξιοι» όταν φορούν γυαλιά.
Ο Brown ενδιαφερόταν για το κατά πόσον οι ένορκοι θα ήταν πιο πιθανό να αθωώσουν τους κατηγορούμενους που φορούν γυαλιά σε ένα σενάριο δικαστηρίου. Πιθανώς επειδή οι χρήστες γυαλιών θεωρούνται λιγότερο ελκυστικοί, οι επιτροπές ήταν πιο επιεικείς με τους κατηγορούμενους που δεν φορούσαν γυαλιά. Ωστόσο, εάν η ελκυστικότητα σχετίζεται με το έγκλημα, τότε οι ύποπτοι που φορούσαν γυαλιά τα πήγαν καλύτερα.
Η κοινωνική τάξη είναι ένα άλλο στοιχείο που επηρεάζεται από τα γυαλιά. Ο Nicolas Guéguen (2015) διαπίστωσε ότι οι χρήστες γυαλιών θεωρούνται ότι αντιπροσωπεύουν μια υψηλότερη κοινωνική τάξη σε σχέση με τα άτομα που δεν φορούν γυαλιά. Ίσως αυτό συμβαίνει επειδή τα γυαλιά δημιουργούν την εντύπωση υψηλότερης νοημοσύνης.
Μέχρι στιγμής πιθανώς αναρωτιέστε εάν ο τύπος των γυαλιών που φοράει κάποιος παίζει ρόλο σε όλη αυτή τη διαδικασία. Τα γυαλιά διατίθενται σε πολλά σχήματα και μεγέθη, με πλαίσια που μπορεί να λείπουν εντελώς ή να έχουν πάχος έως μισή ίντσα. Υπάρχουν στρογγυλά, τετράγωνα, ωοειδή και cat-eye σχέδια. Μπορούν επίσης να καλύψουν μόνο το ήμισυ του προσώπου ή των ματιών σας. Οι τάσεις της μόδας υπαγορεύουν εν μέρει τις επιλογές που κάνουν οι άνθρωποι, αλλά εντός του εύρους των διαθέσιμων στα ράφια ενός οπτικού, υπάρχει πολύ μεγάλη ποικιλία που επιτρέπει στους ανθρώπους να επιλέξουν αυτό που πιστεύουν ότι ταιριάζει καλύτερα.
Ο ψυχολόγος του Πανεπιστημίου της Βιέννης (Αυστρία) Helmut Leder και συνεργάτες του (2011) αποφάσισαν να εξετάσουν αν το σχέδιο του πλαισίου των γυαλιών επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τους χρήστες γυαλιών. Αφού διεξήγαγε τους κατάλληλους πειραματικούς ελέγχους, η βιεννέζικη ομάδα διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που φορούσαν γυαλιά χωρίς πλαίσιο πέρασαν πιο απαρατήρητοι στον κόσμο αλλά φαινόταν περισσότερο αξιόπιστοι.
Τα γυαλιά με πλήρες πλαίσιο, λοιπόν, φαίνεται να κάνουν το πρόσωπό σας πιο αξιόπιστο και διακριτικό, και να τραβάει περισσότερη προσοχή. Μπορούμε λοιπόν να υποθέσουμε ότι οι άνθρωποι κάνουν τις επιλογές των γυαλιών τους με βάση το αποτέλεσμα που θέλουν να έχουν στην εμφάνιση τους.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό των γυαλιών είναι το πόσο εμφανές είναι το λογότυπο της μάρκας τους. Σύμφωνα με σχετική έρευνα, τα λογότυπα δημιουργούν την εντύπωση του ακριβού, το οποίο συνεπάγεται και αυξημένο κύρος.
Συνοψίζοντας, παρακάτω παρουσιάζονται τα 6 μηνύματα που περνούν τα γυαλιά σας στους άλλους:
- Ειλικρίνεια: Τα γυαλιά μπορούν να σας κάνουν να φαίνεστε πιο ειλικρινείς.
- Αξιοπιστία: Μπορεί να φαίνεστε πιο αξιόπιστοι εάν φοράτε γυαλιά με πλήρη πλαίσια.
- Ευφυΐα: Τα άτομα με γυαλιά μοιάζουν να διαβάζουν περισσότερο. Ως εκ τούτου, φαίνονται και πιο έξυπνοι.
- Κοινωνική τάξη: Η ανώτερη κοινωνική τάξη σχετίζεται με τη χρήση γυαλιών.
- Απειλή: Φαίνεστε να αποτελείτε μικρότερη απειλή εάν φοράτε γυαλιά.
- Προσωπικότητα: Το να φοράτε γυαλιά με λογότυπα σημαίνει ότι γνωρίζετε τη μόδα και συμβαδίζετε με αυτή.