Η πρώτη εταιρία που μας έρχεται στο μυαλό όταν μιλάμε για γυαλιά ηλίου είναι η Ray-Ban. Αυτό συμβαίνει επειδή, για 80 χρόνια, η εταιρία αυτή παράγει γυαλιά ηλίου τα οποία φορούν άνθρωποι από όλα τα κοινωνικά στρώματα. Κατά τη διάρκεια Παγκοσμίων Πολέμων, κοινωνικών εκδηλώσεων ή οικογενειακών διακοπών, η Ray-Ban πάντα ήταν εκεί για να προστατεύει τα μάτια μας από τον ήλιο.
Ιστορία και Φιλοσοφία
Όπως πολλά γνωστά Brands η Ray-Ban ξεκίνησε τα βήματά της στον στρατιωτικό κόσμο. Στα μέσα της δεκαετίας του 30′ η στρατιωτική τεχνολογία εξελισσόταν με ξέφρενους ρυθμούς και οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ έφταναν σε υψηλότερα υψόμετρα από ποτέ. Έτσι λοιπόν, άρχιζαν να παραπονιούνται οι πιλότοι ότι οι έντονες και αιχμηρές ακτίνες του ήλιου σε αυτά τα νέα ύψη τους προκαλούν ναυτία και πονοκεφάλους.
Αυτό οδήγησε το συνταγματάρχη του αμερικάνικου στρατού, John A. Macready, να ζητήσει από την Bausch & Lomb να σχεδιάσει ένα ζευγάρι πιλοτικών γυαλιών ηλίου (aviation sunglasses).
Το 1936 παράχθηκε ένα πρωτότυπο που ονομάστηκε ‘Anti-glare’ με πλαστικά πλαίσια και πράσινους πλαστικούς φακούς που εμπόδιζαν την έντονη λάμψη από τον ήλιο χωρίς να μειώνουν την ορατότητα. Αυτό το νέο ζευγάρι γυαλιών ηλίου ξεκίνησε να πωλείται στο ευρύ κοινό το 1937, και αφού επανασχεδιάστηκε με μεταλλική μετώπη, πήρε τελικά το όνομα ‘Aviator‘ το 1938.
Η Ray-Ban εξακολούθησε να προμηθεύει τους στρατιώτες των ΗΠΑ και των συμμάχων με γυαλιά καθ ‘όλη τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Συνεχώς βελτίωνε τα προϊόντα της με καινοτομίες όπως φακοί ανθεκτικοί στη κρούση και δίχρωμοι φακοί καθρέπτες, οι οποίοι χαρακτηρίζονταν από μια προστατευτική επίστρωση στο επάνω μέρος. Όμως, η ανάπτυξη της εταιρίας δεν σταμάτησε μετά τον πόλεμο. Ολοένα και περισσότερα μοντέλα προστέθηκαν στη συλλογή της Ray-Ban καθ ‘όλη τη δεκαετία του ’50, συμπεριλαμβανομένων και των χαρακτηριστικών γυαλιών Wayfarer.
Κυκλοφόρησαν το 1952 με τη χαρακτηριστική παχιά μετώπη και τους μικρούς φακούς. Έγιναν αμέσως δημοφιλή, ειδικά μετά την εμφάνιση του James Dean φορώντας τα γυαλιά αυτά στην κλασσική ταινία του 1955 ‘Επαναστάτης Χωρίς Αιτία’. Ολοένα και περισσότεροι αστέρες του Χόλιγουντ λάνσαραν τα γυαλιά αυτά, με αποτέλεσμα η Ray-Ban να μεταλλαχθεί από ένα μικρό όνομα στη κορυφαία μάρκα γυαλιών ηλίου παγκοσμίως.
Η έκρηξη μόδας της δεκαετίας του εξήντα είδε την εταιρία να φτάνει σε νέα ύψη επιτυχίας, με τον κατάλογο του 1969 να προσφέρει πενήντα διαφορετικά στυλ. Τις επόμενες έξι δεκαετίες, τα γυαλιά ηλίου Ray-Ban συνέχιζαν να εμφανίζονται στην ποπ-κουλτούρα. Ο Clint Eastwood φόρεσε ένα ζευγάρι Ray-Ban Balamora στο Dirty Harry και ο Tom Cruise φόρεσε ένα ζευγάρι Aviator στο Top Gun. Ο κιθαρίστας Johnny Marr των The Smiths φορούσε τα γυαλιά ηλίου Ray-Ban «Signet» και ο Bob Dylan ένα ζευγάρι Wayfarers.
Παρόλο που η Ray-Ban είχε εδραιωθεί στο χώρο της μόδας και της ποπ-κουλτούρας, συνέχιζε να παράγει λειτουργικά και πρακτικά μοντέλα. Η δημιουργία φακών που προσαρμόζονται στις συνθήκες φωτισμού είναι μόνο ένα παράδειγμα καινοτομίας της Ray-Ban που βοήθησαν την εταιρία να διατηρήσει τη φιλοσοφία της υψηλής ποιότητας και των ειδικά σχεδιασμένων γυαλιών.
Η Ray-Ban σήμερα
Η Ray-Ban ανήκει σήμερα στον υπερμεγέθη Όμιλο Luxotica, ο οποίος αγόρασε το Brand το 1999 για 640 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό σημαίνει ότι τα γυαλιά τους είναι όλα κατασκευασμένα στην Ιταλία, και ορισμένα έχουν υποστεί μερικές μικρές αλλαγές στο design. Προσφέρουν σήμερα μια μεγάλη γκάμα γυαλιών ηλίου και γυαλιών οράσεως, όλα διαθέσιμα και με φακούς συνταγής.
Αν και δεν ανήκει πλέον στη Bausch & Lomb της Νέας Υόρκης, η Ray-Ban εξακολουθεί να παράγει πολλά από τα χαρακτηριστικά μοντέλα της, όπως τα Aviator, τα Clubmaster και τα Wayfarer, τα οποία είδαν την εταιρία να εκτινάσσεται όλα αυτά τα χρόνια.